Op 1 juli 2013 sloegen UBEL en Technische Unie de handen ineen. Het kleine, specialistische UBEL werd onderdeel van het grote Technische Unie, waardoor we gezamenlijk de utiliteitsmarkt konden bestormen op het gebied van W-installaties. Business Manager UBEL Juriun Vormeer was erbij en blikt terug.
In die tijd viel UBEL onder een Amerikaans moederbedrijf, dat zich bezig hield met olie en gas. UBEL had in Nederland de focus op HVAC-installaties en paste daarom niet meer in het plaatje. Juriun, destijds sales manager, en de directeur van UBEL gingen samen op zoek naar een overnamekandidaat. “Al snel kwamen we in contact met verkoopdirecteur Wim van Rixtel van TU”, herinnert Juriun zich. “Daarna ging het heel snel.”
Hoe hebben jullie het aangepakt?
“We hebben voor de overname veel met elkaar gesproken en beide Ondernemingsraden moesten natuurlijk met de overname instemmen. Maar dat ging allemaal heel snel. Tussen het eerste gesprek en de officiële handtekening op 1 juli 2013 zaten maar drie of vier maanden. Na de overname hebben we veel met verschillende afdelingen gesproken over hoe we het goed konden implementeren. Er moest bijvoorbeeld voor 2 miljoen euro aan voorraad verplaatst worden.”
Waren jullie meteen ‘TU’?
“Nou, we hebben eerst nog een jaartje een soort lat-relatie gehad. Wij verkochten nog zelf ons materiaal en onze omzet kwam nog niet ten goede aan het verkoopkantoor. Na een klein jaar hebben we ons assortiment ook qua artikelnummers geïntegreerd op de TU-website. Dus binnen een jaar werden we echt onderdeel van Technische Unie.”
Wat hebben UBEL en Technische Unie elkaar te bieden?
“UBEL heeft veel specialistische kennis op het gebied van grote W-installaties en we zijn een bekende naam bij installateurs in dit vakgebied. Maar wij deden alles met externe vervoerders en dat was een drama voor ons. Technische Unie heeft een sterke eigen logistiek en natuurlijk een grote klantenkring waar onze producten nu ook zichtbaar voor zijn. ”
Hoe werken we nu, na tien jaar, samen?
“Het heeft een lange aanlooptijd gehad, maar de samenwerking is sterker geworden. Eerst met cluster 2, want die zitten fysiek dichtbij. En nu hebben we in het hele land goede contacten en trekken we zakelijk veel met elkaar op. En UBEL blijft natuurlijk ondersteunend aan de technische expertise van TU-collega’s. Waar hun kennis ophoudt, begint die van ons. Daarnaast werken we ook goed samen met de business segmenten Industrie en Key Accounts.”
Hoe ziet UBEL er nu uit?
“UBEL is nog steeds een eigen merk, dat is belangrijk omdat klanten ons vinden op onze expertise. We hebben vijf vertegenwoordigers in het hele land rondrijden, onder andere voor industrie en key accounts. Binnen hebben we een aantal specialisten op het gebied van onder meer gas, drinkwater en vloerverwarming. We zijn in die tien jaar aardig gegroeid: van 8 naar 13 collega’s en onze omzet is verdrievoudigd. Daar zie je echt die synergie met Technische Unie in terug. En die is nog sterker geworden nu we in Borne met Technische Unie in één pand zitten.”